top of page
  • Writer's pictureMoran Wilf

כל עסק צריך דירקטור

Updated: Jan 23, 2022

ישיבות דירקטוריון - לא רק בחברות הגדולות: מדוע כל בעל עסק צריך לערוך ישיבת דירקטוריון לפחות פעם ברבעון, ואיך עושים את זה כך שיתאים לכל עסק - גם לעסק של אדם אחד?

 

אני זוכרת את ישיבת הדירקטוריון הראשונה שלי.

זו הייתה חברת ענק ישראלית, כזו שכולם מכירים מהחדשות, ואני זוכרת שהתרגשתי בטירוף.

את הפרויקט שלנו הציג המנהל שלי, ואני, בתור העובדת הצעירה ביותר הצוות היעוץ, רק הקשבתי והתפעמתי מכך שאני נמצאת כרגע בלב העניינים, במקום שבו מתקבלות ההחלטות החשובות.


ישיבות דירקטוריון: האם אתם מקיימים אותן בעסק שלכם?


שלוש שנים מאוחר יותר - ישיבות הדירקטוריון האלה הפכו כבר לדבר שבשגרה, כשכל רבעון אני עוברת בין סבב ישיבות בחברות ציבוריות, כשבין הנוכחים פרצופים שרק אתמול היו בעיתון.

ואני, הקטנה, באה ומספרת להם על הנושאים שבאחריותי,

והם מקשיבים, דנים, מתנגדים ומסכימים לפרוטוקול.


בישיבות האלה קיבלתי זכות גדולה להיחשף למנגנוני קבלת ההחלטות בחברות הגדולות. הישיבות האלה היו המקום שבו בודקים את הנעשה לאחור, שבה מחזירים את העניינים לפוקוס, ובהן למדתי על מה מסתכלים כשרוצים לקבל החלטה, איך שואלים שאלות, איך קוראים דו”חות, איך מתכננים קדימה.


ואתם יודעים למה שמתי לב? שלכולם, בלי יוצא מן הכלל קיימת מן יראת כבוד לקראת הישיבה הזואת:

משועלי הקרבות הותיקים ביותר ועד ליועצים שרק באים לתת סקירה קצרה, כולם מתאספים לאיזו נקודה בזמן של בדיקה עצמית, מדידה, ושיח.



ומה אתכם?

כבעלי עסק קטן, רובנו טועים לחשוב שהכלי הזה בכלל לא רלוונטי: השליטה מרוכזת לרוב בידי בעל העסק,

או לכל היותר בידי קומץ קטן של אנשים שממילא מתעדכן על בסיס יומיומי בפעילות ובקבלת ההחלטות.


אבל הקונספט הזה, של “ישיבת דירקטוריון”, “ישיבת הנהלה” או פשוט “ישיבה”,

יכול לעזור לכם בניהול העסק שלכם, לאפשר לכם לקיים מדידה ולשפר את הדרך שבה תקבלו החלטות.

או במילים אחרות: לקבל שליטה על ניהול העסק שלכם.


אז הנה כמה עצות שיעזרו לכם להתחיל לעשות את זה:

  1. קבעו זמן ידוע מראש ביומן: הפכו את הישיבה הזו למחייבת על ידי שריון זמן ביומן, שיחיב אתכם ואת המשתתפים לכבד אותה ולהיערך אליה מראש.

  2. קבעו את התדירות הנכונה עבורכם: כדי שתוכלו להרוויח את האפקט הרצוי ולהפוך את הישיבה למשהו לא שגרתי, כזה שמחייב היערכות אמיתית, קבעו בכל כמה זמן אתם מעוניינים לקיים אותה: פעם בשבוע? פעם בחודש? פעם ברבעון? מרווח קצר מדי יכול להוזיל מערך הישיבה, ומרווח ארוך מידי יכול לגרום לה לאבד את המומנטום עד לפעם הבאה, ולמעשה - להתעלם מהאפקט שלה.

  3. קבעו מי המשתתפים: קבעו מי הנוכחים הרצויים מבחינתכם: האם רק ההנהלה הבכירה ביותר? האם יש צורך בפרילאנסרים שימסרו סטטוס? האם נותן שירות חיצוני, כמו רואה חשבון או עורך הדין המייעץ לכם רלוונטיים? ואגב, גם אם אין לכם עובדים או ספקים והעסק שלכם כולל אתכם בלבד - אתם עדין יכולים לייעד לעצמכם זמן התכנסות ובחינה.

  4. מידע: בין אן אתם מכינים את המידע עבור עצמכם, ובין אם אתם מסתמכים על מידע שמוצג לכם - ודאו שאתם מתבססים בישיבה על מידע מעודכן ואמין, לא כזה שמבוסס על הערכות ותחושות בטן. נתחו את המספרים והבינו איזה דו"ח, מצגת את מסמך אתם צריכים כדי להסיק את המסקנות לגבי ניהול העסק שלכם.

  5. תעדו את ההחלטות: קיבלתם החלטה מסויימת? משהו לא היה לכם ברור והחלטתם לאסוף עוד מידע? הגדרתם יעד חדש בהתבסס על נתונים שסקרתם בפגישה? תעדו את ההחלטה הזאת והכניסו אותה כמשימה לקראת הישיבה הבאה. באופן הזה תוכלו לאפשר לעצמכם לעקוב שדברים אכן מתבצעים כפי שתכננתם, וגם למדוד את תהליכי העבודה שלכם בישיבה הבאה. זה יאפשר לכם להתמקד ולהשתחרר מהצורך לקבל החלטות "מעכשיו לעכשיו" - כי יש קו אחד להתיישר כנגדו.


עסק קטן - עסק גדול


יכול להיות שהישיבות האלו ירגישו לכן מאולצות בתחילה, או שנראה שאין באמת על מה לדבר, אבל אני מפצירה בכם להמשיך ולהתמיד בהן. זכרו את המשפט הידוע: Fake it till you make it - כדי לצמוח לעסק גדול - התנהגו כמו עסק גדול כבר מהיום.

בהמשך, ההרגל הזה ישרת אתכם נאמנה ויתן לכם את השליטה ואת היכולת לנתח נתונים בצורה מערכתית ושקולה, או במילים אחרות - לקבל שליטה על העסק שלכם.


 

רוצים לקבל שליטה על ניהול העסק שלכם?

מעוניינים בייעוץ מקצועי שיעזור לכם להחזיר שליטה בניהול העסק שלכם?

אתם מוזמנים ליצור איתי קשר, ואשמח לסייע לכם!

 

אולי יעניין אתכם גם:


bottom of page