top of page
  • Writer's pictureMoran Wilf

השיטה של דקארט לפתור בעיות: 4 כללים פשוטים שיעזרו לגלות את האמת


כלי פילוסופי שאפשר ליישם כדי לפתור בעיות בצורה פשוטה ונגישה



רנה דקארט – מכירים? הפילוסוף הצרפתי החשוב שאולי מוכר לנו כמי שהמציא את מערכת הצירים הקרטזיאניים (ציר האיקס והוואי, למי שכמוני סיים עם זה בתיכון) או הגה את הביטוי המפורסם ״אני חושב משמע אני קיים״, הוא גם בעל תרומה אדירה לצורת המחשבה שלנו היום.


בעצם, דקארט היה בין הראשונים שהעזו לקרוא תיגר על סמכות הכנסייה, אי שם במאה ה-17. הוא טען שכל אדם יכול להגיע לאמת בעצמו. זה נשמע מופרך היום, אבל חשוב להבין שבאותה התקופה, הכנסיה הקתולית הייתה הסמכות הבלעדית שקבעה מה אמיתי ומה לא (והיא עשתה את זה באמצעות השליטה שלה בבתי הספר, בתרבות, במחקר, בקוסמולוגיה ובכל יתר הדברים שאז כינו אותם ״מדע״). מבינים לאן זה הולך?


אז דקארט (שבאופן מפתיע – היה קתולי אדוק!) הציב לעצמו מטרת חיים: לאפשר לכל אדם פשוט, איזו שהיא שיטה שבאמצעותה יוכל לחשוף את האמת ולהשתמש בדבר הזה בין האוזניים שנקרא השכל (או התבונה, אם תרצו). בכך כל אחד יוכל להיות סמכות לעצמו, לנהל את חייו כרצונו ולהיות חופשי ומאושר.


המטרה הזו לא יכולה להיות מושגת סתם כך – ודקארט, שהיה די פיקח, החליט שהוא חייב להנגיש את החומר בצורה קלה לעיכול. זה הביא אותו לכתיבה נגישה, אישית ומאוד מתודית: הוא מקפיד לכתוב בגוף ראשון, בצורה חווייתית ולקחת את הקוראים צעד אחד צעד בתהליכי המחשבה שלו.


אחד מהטקסטים המפורסמים שלו בנושא הם ״המאמר על המתודה״ – מאמר שנועד (שימו לב לניסוח המופלא): להדריך את התבונה איך לגלות את האמת. במאמר הזה דקארט מפרט 4 כללים, שלדעתי – הם מאוד ישמים לכל אחד שרוצה לפתור בעיות (או סתם להגיע לאמת. בחירה שלכם). מעין סדר פעולות שאפשר לבצע כדי לגשת אל הדברים כמו שצריך.


מוטיב חוזר אצל דקארט הוא נושא היעילות, ובטקסטים השונים שלו הוא חוזר על כמה שחשוב לו לבצע את הדברים בצורה תכלסית וחסכונית, מה שבא לידי ביטוי גם כאן.


אז הנה הם 4 הכללים של דקארט:


הכלל הראשון:

לא לקבל שום דבר כאמיתי, אלא אם אנחנו יודעים שהוא וודאי באופן בלתי מוטל בספק.

דקארט לא אוהב טעויות כי יש להם נטייה מדבקת ומעצבנת כזו להתפשט. לכן חשוב לבדוק את העובדות הראשוניות שעליהן אנחנו מסתמכים ולוודא שהן אמיתיות.


הכלל השני:

לחלק כל בעיה למספר חלקים גדול ככל האפשר. כל דבר מסובך מורכב מדברים פשוטים, אז זה הזמן לפרק. הפירוק הזה יאפשר לנו גם לעשות סדר ולתקוף את הדברים, אחד אחד.


הכלל השלישי:

לגשת לסדר הדברים מהקל אל הקשה, להתחיל בדברים הפשוטים יותר ומשם להתקדם אל המורכבים. זה השלב של ההרכבה מחדש, של הסדר שמבוצע אחרי הפירוק.


הכלל הרביעי:

דאבל צ׳ק: להסתכל שוב בתמונה המלאה, לבדוק ששום פרט לא התפספס ושאין טעויות.


הקטע הוא, שזה נשמע כל כך פשוט – אינטואיטיבי כמעט - אבל דווקא בפשטות נמצאת גם הגאונות של המתודה הזאת. לא בכדי המתודה הזו הייתה המבוא לכמה מהעבודות המדעיות החשובות של דקארט בתחומי המדעים השונים.


נסו ותהנו 😉

bottom of page