top of page
  • Writer's pictureMoran Wilf

קצר או ארוך: איך יעוץ עסקי שמותאם לגישה שלכם יכול לעזור לשפר את סיכויי ההצלחה שלכם?

יעוץ עסקי ממוקד ואינטנסיבי שמאפשר למידה בזמן קצר ועבודה עצמאית, או דווקא ליווי מתמשך בשיטת ה״יד ביד״ עד להגעה לתוצאה המיוחלת? מסתבר שהתאמת היעוץ לשיטת הפעולה שלכם יכולה להשפיע באופן ניכר על הצלחת היעוץ העסקי


כמו קפה, כך גם יעוץ עסקי: לכל אחד יש את ההעדפה האישית שלו שתביא לתוצאות ולסיפוק



מה אתם יותר, טיפוסים של קצר או של ארוך? אספרסו קצר או הפוך גדול? ספרינט או מרתון?

בואו נדבר רגע על ההבדלים. נתחיל מעולם הכושר הגופני ונעבור משם הישר אליכם ואל העסק שלכם. מיד תראו שיש קשר הדוק בין השניים: בספרינט, אנחנו מגבירים את המהירות שלנו למקסימום כדי להגיע למרחק הגדול ביותר בזמן הקצר ביותר. אנחנו משתמשים במאגרי האנרגיה האנאירוביים שלנו שמאפשרים פעילות בעצימות גבוה, אך למשך זמן נתון וקצר. במרתון לעומת זאת, אנחנו לוקחים פרק זמן ארוך ומוגבל בזמן ומנסים לגמוע מרחק גדול מאוד. כאן, המערכת האירובית בגופנו נכנסת לפעולה, והיא זו שמאפשרת לנו פעילות בעצימות בינונית, אך לאורך זמן ממושך.


גם בחיים בטח שמתם לב למגוון שסביבכם: יש מי שריצות ארוכות הן התרפיה שלו, ויש מי שהמילה אירובי מעלה לו קונטציות של סבל טהור. יש מי שמעדיף אימוני כוח כבדים, ויש את אלו שמשלבים גם וגם.

ומכאן – אל העסק שלכם:

ההשאלה הזאת יכולה להיות שימושית מאוד גם כשאנחנו חושבים על עצמנו כטיפוסים: על האופן שבו אנחנו חושבים, מנתחים מידע ומקבלים החלטות, על האופן שבו אנחנו עובדים על פרויקט או על תוצר, וכו׳: האם אנחנו יותר מרתוניסטים – נניח, מעדיפים לעבוד על תהליך מסויים לאורך זמן, לבדוק, לחקור, לעזוב אותו לרגע ולתת לו לשקוע, לעצב אותו בקצב שלנו עד שאנחנו מרגישים שהגענו לקו הסיום? או שמא אנחנו יותר טיפוסי ספרינט, למשל מעדיפים להסית לרגע את הלו״ז הרגיל, לפנות זמן כיד להתמקד בנושא מסויים במשך כמה שעות או ימים, עד שנפיק את המיטב?

האבחנה הזאת היא בעיני חשובה: ברגע שאנחנו יודעים מה גישת העבודה האופטימאלית עבורנו אנחנו יכולים להתאים את עצמנו, את הסביבה שלנו ואת הלו״ז שלנו כדי להשיג את המטרות שלנו בצורה יעילה ונעימה יותר.

אם אנחנו טיפוסי ספרינט, אנחנו יכולים למשל, לסגור חלונות זמן ייעודיים כדי לעבוד על פרויקט גדול וחשוב. לדוגמה, לקבוע מראש מספר שעות במהלך השבוע שבהן נסתגר במשרד, בחדר העבודה או במקום ניטרלי ונטול הפרעות כדי לסיים את כתיבת תכנית העבודה השנתית שלנו. לעומת זאתטיפוסי מרתון, נוכל דווקא לפרוס את הזמן הזה למספר ימים כדי לאפשר לעצמנו התקדמות הדרגתית, הסקת מסקנות ותיקון, לדוגמה - לקבוע את השעה הראשונה בכל בוקר בשבוע הקרוב לכתיבת תכנית העבודה, לחשיבה ותכנון ראוי שלה.


ההתאמה הזאת למי שאנחנו, לצרכים וליכולת המנטאלית שלנו יכולה לחסוך לנו את התסכול הכרוך בדחיינות או באי ביצוע שיכול להיגרם בגלל שלא היינו מרוכזים מספיק בחלון הזמן שהקצבנו לעצמנו, או כי היינו מוטרדים מדבר אחר או פשוט כי לא התאפשר לנו מבחינת הלו״ז או הריכוז לבצע אותה כמו שצריך. לפעמים, לא חייבים לעשות דברים ״בכוח״ - צריך רק לחשוב בראש פתוח ולמצוא את הדרך הנכונה עבורנו.


ומה לגבי יעוץ עסקי?


גם כשמדובר ביעוץ עסקי, יש חשיבות להתאמת שיטת העבודה המשותפת לצרכים ולאופי הנועץ:

בעלי עסקים מסויימים יעדיפו את השיטה המתמשכת. אחד המודלים הנפוצים הוא פגישות שבועיות שבהן בעל.ת העסק והיועצת מתעדכנים בקצרה בהתקדמות מהשבוע האחרון, וממשיכים בדיון מקצועי אודות נושא מסוים, מתכננים את דרכי הפעולה וקובעים את המשימות לשבוע הקרוב. במודל כזה, המטרות והיעדים יוגדרו מראש ע״י בעל.ת העסק והיועצת עבור תהליך היעוץ בכללותו (כמובן עם מרווחי שינוי והתאמה ככל שצריך).


עם זאת, ישנם בעלי עסקים שיעדיפו שיטה אחרת: למשל, מי שמעדיף לפנות מספר שעות מרוכז בתדירות מצומצת יותר כדי להתמקד בצורה אינטנסיבית בטיפול בנושא מסויים מול היועצת. תרחיש לדוגמה יכול להיות פגישה חודשית של כ-3 שעות, שבה היועצת ובעל.ת העסק דנים בנושא שנקבע מראש. חלק מהפגישה יוקדש, למשל, לדיון תיאורטי, הבאת ידע מבוסס מחקר או ניסיון מצד היועצת, והחלק השני של הפגישה יוקדש ליישום הנושא בעסק הספציפי: מיפוי הפערים, קביעת יעדים, מטרות ורצונות וקביעת תכנית פעולה ייעודית עבור הנושא הזה. לאחר הפגישה, בעל.ת העסק יבצע את היישום באופן עצמאי, ובפגישה הבאה, חודש לאחר מכן, ידונו השניים על הנושא הבא שיבחרו, וכן הלאה.


אפשר לקרוא לשיטה האחת מרתון ולאחרת ספרינט - אך מה שחשוב הוא להבין מה השיטה שבה תפיקו מהיעוץ העסקי את מירב התוצאות.


מה מתאים למי?


לכל אחד ואחת מאיתנו יש העדפות שונות שעשויות להשתנות לפי האופי שלנו, הזמינות שלנו בנקודת זמן הנתונה, דחיפות הנושא שבגינו נדרש היעוץ העסקי וכדומה. אין ספק שלכל אחת משתי הגישות יש צרכים שונים מצד בעל.ת העסק, וחשוב לוודא התאמה כדי שתהליך היעוץ באמת ישא פרי:


שיטת המרתון (יעוץ מתמשך משבוע לשבוע):

  • מתאים למי שמעוניינ.ת בתהליך ליווי, יד ביד

  • דורש יחסי אמון: מתאים למי שמוכנ.ה לחשוף ולהיחשף, להכניס את היועצת לנבכי העסק

  • מתאים למי שאוהב.ת לתת לדברים לשקוע, לחשוב, לתכנן לאורך זמן

  • מתאים למי שמרגיש.ה שצריכ.ה סיוע, כי לבד הוא לא מגיע.ה לתוצאות


שיטת הספרינט (פגישה חודשית של כ-3 שעות):

  • מתאים למי שמעוניינ.ת בכיוונון מקצועי, נקודתי ומשמעותי לעסק בזמן קצר

  • דורש משמעת עצמית גבוהה ליישום עצמאי של תכנית העבודה

  • דורש זמינות של מספר שעות, ריכוז ופניות

  • דורש נכונות ויכולת לקבל החלטות משמעותיות בזמן קצר (תוך סיוע של היועצת כמובן)


מעוניינים ביעוץ עסקי?

אני מציעה לכם יעוץ וליווי עסקי בשיטת המרתון או הספרינט.

היעוץ המרוכז נעשה בנושאים ספציפיים וכרוך בבדיקת התאמה.

מוזמנים ליצור איתי קשר לפרטים נוספים!

11 views0 comments
bottom of page