top of page
  • dzrihen

איך בונים תכנית עסקית: למה העסק שלכם צריך אותה? וגם – ראשי הפרקים שכל תכנית עסקית חייבת

Updated: Aug 1, 2022

תכנית עסקית היא אחד הכלים החשובים ביותר שעסק צריך: היא עוזרת לנו להגדיר את עקרונות הפעולה של העסק, מסייעת לנו להתמצא בשוק, מחדדת את המודל העסקי שלנו ועוד. מסיבה זו, היא חשובה ביותר למיקוד עסקי ולצמיחה. אבל הכתיבה שלה יכולה להיות מייגעת ואפילו מאיימת: מאיפה מתחילים? מה צריך לכלול בה? ואיך כותבים את כל המלל הזה? מספיק שיטוט קצר ברשת אחר תכנית עסקית כדי לקבל כל כך הרבה תוצאות שונות ומגוונות, שלא בטוח שכולן רלוונטיות לעסק שלכם.

אז הנה החידוש: תכנית עסקית לא חייבת להיות ספר עב-כרס. היא יכולה להגיע במגוון מידות, צורות ושיטות. המטרה של תכנית עסקית טובה היא לאפשר לכם לנווט את העסק שלכם למקום הרצוי, ולכן הכלל הכי חשוב הוא: להבין לשם מה אתם צריכים אותה ולהתאים אותה למטרות ולצרכים שלכם.


תוכנית עסקית

תכנית עסקית – איך היא קשורה לעסק שלכם?


לרוב כשאנחנו חושבים על תכנית עסקית אנחנו נוטים לשייך אותה לעסקים גדולים יותר שעומדים לפני גיוס הון או השקעה כספית חיצונית. התכנית העסקית היא הכלי שנועד לשכנע מישהו אחר שהעסק שווה השקעה. ולכן, התפיסה היא שעסק קטן, בייחוד אם הוא מסתמך על יכולות וכישורים של בעל העסק לא צריך תכנית עסקית.


אבל התפיסה הזאת לא מדוייקת: אם נחשוב רגע על המהות של תכנית עסקית, אז היא בעצם מפת דרכים שיכולה לעזור לכם:

  • להגדיר את המיקוד העסקי שלכם.

  • לקבוע את דרכי הפעולה שלכם.

  • לבדל אתכם כדי שתוכלו להביא את היתרון שלכם בשוק תחרותי.

  • לעזור לכם לקבל החלטות נכונות בפעילות היום יומית בעסק.

זה יכול להיות ממש פשוט - וקולע

אם אנחנו מפשטים את הדימוי שיש לנו בראש – של עשרות דפים, גרפים, נתונים מספריים כבדים, חזון וכו', וחושבים על זה בצורה הבסיסית ביותר אז תכנית עסקית היא בעצם רשימה של מטרות ושאיפות, ותכנון של הדרך הרצויה להגיע אליה.


כשמסתכלים על זה ככה – אין שום סיבה שלא לערוך תכנית עסקית לעסק שלכם, גם אם היא תהיה פשוטה, קצרה ותכלול את המידע שרלוונטי לכם.


ההצעה שלי במיוחד למי שמרגיש שתכנית עסקית מלאה זה כבד מדי עבורו – היא להתחיל בקטן. בהצהרת כוונות, אפילו בעמוד אחד מדוייק, ולהתייחס לתכנית הזאת כאל מצפן. היא הקו המנחה שלנו, והיא אמורה לעזור לנו להגיע למטרה שלנו. ולכן, בפועל, חשוב שהפעולות שלנו בניהול העסק, ביום-יום, יעשו לאורה.


האם תכנית עסקית מתאימה גם לעסק שכבר קיים?

בהחלט, תכנית עסקית היא לא רק לעסקים חדשים. להפך, ככל שתרצו לשפר את המיקוד העסקי ואת התוצאות העסקיות שלכם, אין סיבה שלא להכין תכנית עסקית, גם במידה ואתם לא יודעים איך בונים תוכנית עסקית, גם אם העסק שלכם כבר פועל וגם אם הוא במצב מצויין.


תוכנית עסקית בהחלט תשרת אתכם בכל שלב בחיי העסק (ואם כבר יש לכם אחת, לא יזיק לפתוח ולרענן אותה מדי פעם).

מה תכנית עסקית צריכה לכלול?

מבנה התכנית משתנה בין הצרכים של העסק שלכם: אם הצורך שלכם פיננסי וכולל גיוס הון למשל, נכון יהיה לתת יותר דגש על הפרקים הכספיים ולפרט על מקורות המימון הנדרשים, החזר ההשקעה הצפוי, וכדומה.


אבל אם אין לכם צרכים פיננסיים מורכבים, והתכנית נועדה לשמש אתכם כדי לחדד את המיקוד העסקי שלכם, לדייק את הפעילות העסקית שלכם, ליצור שיתופי פעולה עסקיים וכדומה, אז יש נושאים אחרים שכדאי להתמקד בהם. גם כאן כמובן תהיה התייחסות לפן הכספי של העסק רק בצורה פשוטה יותר.


אז איך בונים תכנית עסקית? הנה הפרקים שמומלץ לכלול:

1. תמצית מנהלים

תקציר התכנית שמסכם את המידע החשוב ונועד להגדיש את הדברים החשובים: תיאור העסק, דרכי הפעולה, והפוטנציאל הגלום בו. לרוב, נהוג לכתוב את הפרק הזה בסוף התהליך, כשהתכנית כבר כתובה.


2. קהל היעד והתועלות ללקוח

אפיון קהל היעד הספציפי של המוצר שלכם: למי המוצר / השירות מכוון? רצוי לרדת לפרטים מדוייקים, כמו חתך גילאים, מגדר, מצב סוציו-אקונומי, מה האינטרסים והצרכים שלכם וכו׳. הבנת הלקוח שלך תעזור לעצב את השירות ואת האסטרטגיה השיווקית בצורה שתגיע לאותו לקוח ספציפי.


3. המודל העסקי שלכם

מה הדרך שבה העסק שלכם ייצר רווחים? האם אתם יועצים או עורכי דין למשל, שמעניקים שירות שמבוסס על הידע והכישורים שלכם בתמורה כספית? ואיך התמורה הכספית מגולמת (פר שעה? פר פרויקט?)

האם השירות שלכם כולל ״חבילות״ מוכנות מראש, כמו קורסים, ליווי וכדומה? האם אתם רוכשים מוצר מסויים כדי למכור אותו ברווח?


אלו רק דוגמאות בודדות ובפועל, ישנם סוגים רבים מאוד של מודלים עסקיים, ובהחלט יכול להיות שבעסק שלכם יהיו מספר מודלים לפי סוגי השירותים שאתם נותנים.


4. ניתוח השוק

ניתוח השוק יאפשר לנו להבין מה השדה שבו אנו רוצים לפעול ויעזור לנו להחליט איך אנחנו מעוניינים לפעול בו. לשם כך נרצה להבין מה השירותים שניתנים כבר בשוק (והאם יש בהם עודף או חוסר שעליו אנחנו עונים?), מה גודל של שוק היעד (כדי להבין האם המוצר שלנו נישתי או פונה לקהל רחב), ומה היתרון התחרותי שלנו?


5. אסטרטגית השיווק והמכירות

לאחר שכבר הבנו מי קהל היעד שלנו זה השלב להגדיר איך נגיע אליו? איפה קהל היעד הזה נמצא, ומה השלב שבו אנו פונים אליו (האם בשיא הצורך, או שעלינו לייצר מודעות עוד לפני שהצורך נולד?)


מה הדרכים בהם נציע לו את השירותים שלנו? (מדיה חברתית? יחסי ציבור?) מה הדרך שבה הקהל יוכל לקנות את המוצר / השירות שלנו? (חנות פיזית? דיגיטלית? דרך הפצה לחנויות קמעונאיות? דרך שיתופי פעולה?)

האם אנו רוצים לבסס את ההכנסה על קהל חדש בלבד, או על שילוב של קהל חדש וישן (ואז, נצטרך לתכנן את בניית היחסים לאורך זמן עם קהל היעד שלנו)?


6. הגדרת יעדים

אחד השלבים החשובים ביותר בתכנית העסקית שלכם: כמה העסק צריך למכור כדי לכסות את העלויות וכמה כדי להרוויח? כמה אתם כבעלי העסק צריכים ורוצים להרוויח? ומה התקציב שאתם מקצים לצורך ההגעה ליעד?


7. אבני דרך להתפתחות העסקית

כדי שהתכנית העסקית תוכל לשרת אותנו לאורך זמן (ולא תעלה אבק במגירה), כדאי לתכנן מראש את דרכי ההתפתחות של העסק שלכם לטווח הארוך: איך תייצרו יציבות בהמשך חיי העסק? איך בכוונתכם להגדיל את הרווחים בהמשך?

האם התמחור ישתנה, האם תגדלו ותעברו למקום גדול יותר, האם בכוונתכם להעסיק עובדים?


8. פיננסים

הנושאים שמפרטים את התכנית הכספית של העסק כיום ובהמשך הדרך: מה עלויות התכנון והייצור כיום? מה הן עלויות ההקמה או עלויות הניהול השוטף של העסק שלכם? האם העסק בחוב או ביתרת זכות כיום?


כמה אתם מתוכננים להרוויח בטווח הזמן הקצר, הבינוני והארוך בהנחה שתעמדו ביעדים שהצבתם, והאם בכוונתכם להשקיע כסף בהרחבת העסק בעתיד?


תכנית עסקית לניהול נכון ויעיל יותר


תכנית עסקית היא כמו מצפן עסקי או מפת-דרכים שנועדה למקד ולכוון את העסק לאורך זמן. הכלל החשוב ביותר היא להפוך אותה לכזו שמתאימה לכם ולצרכים שלכם, וכך היא תהפוך לכלי שימושי ורלוונטי שעוזר לכם לנהל את העסק שלכם בצורה טובה יותר.


קראו עוד: ייעוץ עסקי



44 views0 comments
bottom of page