top of page
  • Writer's pictureMoran Wilf

אינסטגרם חוגגת עשור – עד כמה האפליקציה באמת השפיעה על חיינו?

אינסטגרם חוגגת החודש עשור להיווסדה וזו הזדמנות טובה לעצור ולבדוק מה יש בה, באפליקציה הזאת, שהצליחה לעשות שינוי כל כך משמעותי באופן שבו אנחנו צורכים, מתעדים ומתקשרים.



אני זוכרת את התמונה ראשונה שלי באינסטגרם. בעיקרון, היא נראית כמו תמונת ניסיון עגומה שצולמה במקרה כדי לבדוק שהכל עובד. קצת כמו "1,2,3 ניסיון" בסאונד צ'ק.

אבל משהו שם בכל זאת היה מעניין – עד אז צילמתי עם מצלמת רלפקס ישנה וכבדה, ופתאום כל אחד עם טלפון נראה כמו צלם מקצועי. זה הרגיש נחמד, לא יותר, וכמובן שכמו רבים אחרים לא הערכתי את הפוטנציאל הטמון בה ואת העובדה שהיא עומדת לשנות את תרבות הצריכה ולפזר אבקת פיות זוהרת ופילטרים על כל סיטואציה יומיומית.



איך זה קרה?

שאלה טובה. הנה קצת מידע שאולי יעזור להבין:

אינסטגרם הוקמה בשנת 2010 ונמכרה לפייסבוק בערך שנתיים לאחר מכן. בזמן שכולנו לקחנו את הזמן לתייג את עצמנו במקומות ולשתף תמונות של אוכל עם חברים שהתייאשו מההמוניות בפייסבוק ומעודף הפרסומות שם (מצחיק, זה עוד היה לנו זר בזמנו), שקדו באינסטגרם על שילוב הפרסומות גם אצלם, מה שיצא לפועל בשנת 2015 – והשאר, היסטוריה.


כיום, אינסטגרם מצהירה על כמליארד משתמשים מדי חודש. זה קצת פחות ממחצית מכמות המשתמשים בפייסבוק, אבל משמעותית יותר מטוויטר ופינטרסט (שעומדות על 68 מיליון ו-320 מיליון בהתאמה).

אם יש לכם אינסטגרם, אני בטוחה שגם אתם כבר התנסתם ברכישה דרך האפליקציה (פיצ'ר שהשתדרג משמעותית לאחרונה עם ההשקה של אינסטגרם-שופס).


עם כל היופי הזה, ההערכות מדברות על כך שאינסטגרם הייתה אחראית לכרגע מהרווח הנקי של פייסבוק לשנת 2019. לא רע.


אז מה יש באינסטגרם שלא קיים במקום אחר?

כנראה שהפלטפורמה מצליחה להיות גורם מאזן ומשלים לשאר הרשתות החברתיות. אינסטגרם מסמלת אסקפיזם ואסטתיקה – שני דברים שחסרים קצת בתוך העולם הרועש שבחוץ. בעוד פייסבוק מעמיסה עלינו אינפורמציה, וטוויטר רחוקה מלהיות אסתטית בשום מובן שהוא - דווקא אינסטגרם משלימה את החסר בדמות פידים מעוצבים ותוכן איכותי שלרוב נקבע מראש על ידי המפרסם ופחות מעודד דיון (ולכן – פחות רעש).


כמובן שאני חייבת גם לשים כוכבית: אינסטגרם משפיעה בצורה חסרת תקדים על תדמית השלמות וגורמת לכולנו להתאמץ הרבה יותר כדי להסתיר ולכסות. באינסטגרם הכל נוצץ, מחוייך, מושלם וחטוב, ובפועל זה לא בדיוק ככה (אנדרסטייטמנט, אני יודעת). באינסטגרם החיים נראים הרבה יותר טוב, וגורמים לנו לרצות להישאב פנימה חזק ולא לצאת לעולם האמיתי.

ומה עכשיו? מסקרן לראות לאן עוד תתפתח האפליקציה הזאת וכמה עוד תשפיע על חיינו.

אולי אחת הראיות הניצחות ביותר להצלחה של אינסטגרם, לפחות אצלנו בארץ, היא המילה "אינסטוש" שהפכה לכל כך שגורה בפינו. ברגע שזה ננעץ בדיבור שלנו – זה שם, ואי אפשר להתחבא.


 

אהבתם? אז ברוח הדברים תעקבו אחרי באינסטוש, מבטיחה שלא הכל מושלם אבל יש דברים מעניינים :-)

וכאן יש תיאור של אבני הדרך המרכזיות בחייה של אינסטגרם, שפורסם לרגל חגיגות העשור באתר הרשמי. שווה להסתכל.

תמונות: unsplash

bottom of page